Na začiatku bolo lego
Techno • 03. jún 2021 • Vyšlo v čísle: 06-07/2021Detská stavebnica dala základ jednej z najvyspelejších technológií pre hybridné pohony súčasnosti E-TECH. Inžinier automobilky Renault, Nicolas Fremau, postavil jej prototyp z Lega.
Keď experta na hybridnú architektúru Renault, Nicolasa Fremau, požiadali, aby sa znovu pozrel na riešenie, ktorým sa automobilka vo svete hybridných pohonov prezentovala, zrejme netušil, ako inšpiratívny a veľkolepý príbeh začína. Na začiatku technológie pre hybridné motory E-TECH totiž bola malá kocka Lega. Fremau sa inšpiroval u svojich detí a počas vianočných sviatkov roku 2010 z tejto stavebnice postavil prototyp jedinečnej prevodovky, ktorá umožňuje automobilke Renault používať hybridný pohon v celom modelovom rade, vrátane Megáne a Clio. Keď prototyp prezentoval svojim nadriadeným bol prirodzene nesvoj. Riešenie bolo síce inovatívne, no bolo postavené z Lega. Keď si prototyp obzrel Gérard Detourbet, „otec“ prvej generácie Dacia, povedal: „Ak to dokážeme postaviť z Lega, bude to fungovať!“ Táto veta odštartovala dekádu intenzívneho výskumu a vývoja, počas ktorej tímy na čele s Nicolasa Fremau kombinovali bohaté skúsenosti zo sveta motošpotu a Formule 1. E-TECH je dnes jednou z najvyspelejších technológií pre hybridné pohony, ktorá v kombinuje multimódovú prevodovku, dobíjanie batérie bez nutnosti rekuperácie a dokáže znížiť spotrebu až o 40 %. Hybridné a plug-in hybridné pohony E-TECH bude Renault používať vo všetkých svojich modeloch, vrátane Renault Arkana, ktorý je pre slovenských zákazníkov dostupný za jedinečnú cenu vo verzii so spaľovacím aj hybridným pohonom.